சென்னை
வாழ்மக்களுக்கு தலை சிறந்த கலைஞர்களின் கர்நாடக சங்கீதம் கேட் ரசிக்கும் பாக்கியம்
உண்டு. சிலருக்கே இந்த அரிய வாய்ப்பு – குழந்தை பருவத்திலிருந்து பல வருடங்கள் கேட்கும்
சூழ்நிலையில் உள்ளவர்களே கர்நாடக இசையை ரசிக்க முடியும். அவ்விசையின் நுணுக்கங்களை
புரிந்த கொள்ள மேலும் சில காலம் வேண்டும். சென்னையில், குறிப்பாக திருமயிலையில், இவ்விசையின்
ரசிகர்களின் இசை ஞானம் அபூர்வமானது. ஆனால் இப்பாடல் இந்த ராகத்தில் உள்ளது என்றோ, ஸ்வர்மோ
லயமோ தவறினாலும் பிழையரியாமல் ரசிப்பாவர்களும் உண்டு. அவர்களில் நானும் ஒருவன். பாடும்
மொழியோ பாடலின் பொருளோ தெரியாமல், பாட்டின் சுவையை மட்டும் ரசிக்கும் திறமையும் எனக்கு
உண்டு.
பரத
நாட்டியத்து கலைஞர்கள் காட்டும் பாவத்தை போல், கர்நாடக இசை பாடகர்களும், பாடும் போது
தங்கள் முகமும் கைகளும் உடலும் பாவம் பொங்கியே பாடுகிறார்கள். நான் இதை ரசித்து, சில
படங்களை தொகுத்து, பாவங்களுக்கு என் மனோதர்ம வழியில் பெயர் சூட்டியுள்ளேன்.
Bharata Natyam postures, Chidambaram Nataraja temple |
Listening
to Carnatic music concerts by the best artists is one of the joys of living in
Madras. It is a delight and a privilege for very few people, because it is an
acquired taste, and the acquisition takes years of constant exposure.
Understanding it takes even longer. While the depth of knowledge of the connoisseurs
of Carnatic music in Madras, especially in the Mylapore area is amazing,
several people like me, who cannot tell one raga from another, or when the
singer or accompanist errs in svara or laya, and often knows neither the lyric nor the language of the song being performed, can still enjoy it.
An
allied classical art, Bharata Natyam, is famous for the expression that its
artists are capable of. They pack the emotion of the song, the character, the
situation into their performance. This is called bhaava, a Sanskrit word. The various postures of Bharat Natyam are beautifully depicted in sculpture in the gopurams of the Thillai Natarajar temple in Chidambaram.
But
the dancers are not the only ones : Carnatic singers too cannot restrain from
bhava while singing. The range of their body language is as mesmerizing as that
of their facial expressions. While the bhaavas of Bharata Natyam are named and
defined, here is my own non-Linnaean nomenclature of the singers’ bhaavas.
Each artist exhibits his or her own personality into the performance. Carnatic music allows the artist the freedom to indulge in his manodharma - his personal flavoring of the song. I have merely used my manodharma to select, compile, and label some of the expressions of some of the artists whose performance I have enjoyed.
Sanjay Subramaniam |
DB Ashwin |
Prasanna Venkatraman |
Madurai TN Seshagopalan, Sandeep Narayan, Akkarai Swarnalatha |
மார்கழி இசை அனுபவம் - கட்டுரை
I just now, happen to see this..very interesting, I can supply more to you!
ReplyDeleteArkay sir: I just did this for a lark. Glad you enjoyed it. I'd be delighted to do another with your photos :-)
Delete